Uusi vuosi on perinteisesti elämänmuutosten aikaa. Ihmiset lopettavat herkuttelun, lähtevät kuntosalille ja pitävät tipattoman tammikuun. Alkuinnostus kestää yleensä kuitenkin vain muutaman viikon ja sitten lipsutaan vanhoihin tapoihin. Pysyvät elämänmuutokset lähtevät pienistä teoista ja liian isot muutokset ovat harvoin kestäviä.

Alkoholin suhteen täyspidättäytyminen on hyvä vaihtoehto, mikäli juominen ei pysy oman itsesi kanssa sovituissa rajoissa, juominen hallitsee elämääsi, siitä syntyy merkittäviä haittoja tai läheisesi ovat huolissaan päihteidenkäytöstäsi. Jos tavoitteena ei ole täysraittius, eivätkä edelliset merkit täyty, voi alkoholinkäytön kuluttamista vähentää seuraavilla vinkeillä:

  • Tee päätös. Tee ennen juomisen aloittamista päätös siitä, montako annosta aiot juoda. Pysy päätöksessäsi.
  • Pitäydy miedoissa. Juo mahdollisimman mietoja juomia tai laimenna kirkkaat juomat.
  • Vaihda pienempään. Vaihda iso 0.5 litran tuoppi pienempään 0.33 litran tuoppiin.
  • Juo alkoholitonta. Juo alkoholiannosten välillä vettä, limua tai muuta alkoholitonta juomaa. Kokeile myös alkoholittomia vaihtoehtoja, kuten alkoholitonta olutta tai mocktaileja.
  • Muista syödä. Ruokaile ennen juomisen aloittamista ja sen aikana. Täyteen vatsaan tulee juotua vähemmän ja alkoholi imeytyy tasaisemmin, jolloin vahvaa humalatilaa ei synny.
  • Kartoita annokset. Laske juomasi annokset: näin pysyt paremmin tavoitteessasi
  • Siemaile. Nauti juomaasi hitaasti, älä juo alkoholia janoon.
  • Venytä aloitusta. Aloita juominen myöhempään. Älä esimerkiksi ota perjantaina enimmäistä alkoholijuomaa heti töiden jälkeen klo 16, vaan venytä aloittamista myöhempään, vaikkapa klo 19 asti.
  • Nollapäivä. Tee viikkotavoite täysin alkoholittomista päivistä. Nosta päivien määrää tarpeen mukaan (esim. ”en juo arkipäivisin”).

 

Alkoholin käytön vähentämisellä on monia positiivisia vaikutuksia. Jo pienillä muutoksilla voit saada paljon hyötyjä aikaiseksi:

 

  • Unenlaadun paraneminen. Jo pieni määrä alkoholia heikentää unen laatua. Alkoholin vähentäminen taas parantaa unen laatua ja lisää unen palauttavuutta.
  • Laihtuminen. Alkoholissa on paljon kaloreita. Esimerkiksi yksi 0.5 litran A-olut sisältää 225 kaloria. Vähentämällä kaloripitoisia juomia voi laihtua reilusti!
  • Maksa-arvojen laskeminen. Alkoholi rasittaa maksaa ja nostaa maksa-arvoja. Alkoholinkäytön vähentäminen vähentää myös maksan rasitusta.
  • Mielialan paraneminen. Alkoholi laskee mielihyvähormonien määrää aivoissa aiheuttaen mielialan laskua ja masennusoireita. Alkoholinkäytön vähentäminen kohentaa mielialaa ja alkoholinkäytöstä johtuva masennusoireilu helpottaa.
  • Iho kirkastuu. Alkoholi poistaa nestettä kehosta, mikä voi näkyä ihon kuivuutena ja ryppyisyytenä. Kun alkoholia kuluu vähemmän, iho sitoo enemmän nestettä itseensä ja on kosteutetumpi ja kuulaampi.
  • Seksielämä paranee. Alkoholi on hermostoa turruttava aine, joka vaikuttaa myös kiihottumiseen sekä mielihyvän kokemiseen. Alkoholin vähentämisen hyödyt näkyvät myös makuuhuoneessa.
  • Vatsasi toimii paremmin. Alkoholi ärsyttää vatsaa ja voi aiheuttaa erilaisia ruoansulatusongelmia, kuten närästystä ja ripulia. Alkoholinkäytön vähentäminen edistää vatsan normaalia toimintaa ja vähentää kehon tulehdustilaa.

Juomatapojen muuttaminen ei ole aina helppoa ja joskus asettamissaan tavoitteissa ei pysy. Mikäli sinun on vaikea kontrolloida juomistasi tai läheisesi ovat huolissaan juomisestasi, älä jää mietteidesi kanssa yksin. Myös kohtuukäyttöä on mahdollista opetella yhdessä ammattilaisen kanssa.

Mitä jos tehtäisiinkin ensi vuonna pysyvä muutos juomistapoihin?

Läheisvierailut Avaran kuntoutusyksikössä on kielletty varotoimenpiteinä. Noudatamme THL suositusta kaiken ei-pakollisen ihmiskontaktin välttämistä. Lue lisää THL
+ +